Hovedseksjon

Sammen skaper vi

Bokutstilling på biblioteket om bærekraftig utvikling

Dette skal vi jobbe med:

  • 1. trinn: Livet i vann
  • 2. trinn: Livet på land
  • 3. trinn: Grefsen skoles miljøagenter
  • 4. trinn: Matvinn, ikke matsvinn
  • 5. trinn: Grefsen skolehage
  • 6. trinn: To bie or not to bie
  • 7. trinn: Grefsen gjenbruksverksted

"Gjennom arbeid med temaet skal elevene utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Elevene skal få forståelse for at handlingene og valgene til den enkelte har betydning. Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling. Teknologi har betydelig innvirkning på menneske, miljø og samfunn. Teknologisk kompetanse og kunnskap om sammenhengene mellom teknologi og de sosiale, økonomiske og miljømessige sidene ved bærekraftig utvikling står derfor sentralt i dette temaet. Teknologiutvikling kan bidra til å løse problemer, men kan også skape nye. Kunnskap om teknologi innebærer en forståelse av hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres."                                                   (hentet fra Kunnskapsløftet)